יום שלישי, 21 במאי 2013

שילוב טלפונים ניידים בכיתות

בפוסט הקודם שלי דיברתי על ההתמכרות שלנו לטלפונים הסלולריים והפעם החלטתי ללכת עוד צעד אחד קדימה ולבדוק את נושא שילוב הטלפונים החכמים בכיתות (אם כבר התמכרות אז לגמרי!)

אני מסיימת השנה את שנת השבתון שלי וחוזרת למערכת החינוך עם מחשבות ותובנות לגבי שימוש באמצעים טכנולוגיים בתהליכי ההוראה שלי. אחת השאלות המעסיקות אותי מאוד הוא השימוש בטלפונים סלולריים בכיתות.הדילמה בין השימוש בכלי מאוד נגיש שיכול לאפשר לתלמידים "עושר" של חומרי למידה לבין החשש מפני זילות של השימוש בטכנולוגיה ואי יכולת לנצל אותה כראוי.

בכתבה שקראתי באינטרנט, המתבססת על מאמר שנכתב על ידי Prensky M  ונקרא: "What can you learn from a cell phone? almost anything מתוארות שיטות למידה שונות באמצעות הטלפון החכם. הטלפון החכם הוא למעשה מחשב קטן ואישי הניתן לניצול גם ללמידה. הטלפונים הניידים הופכים יותר ויותר לבעלי יכולות טכנולוגיות חזקות ומבצעים פונקציות לוגיות. על פי המאמר הלומד של המחר הפך להיות: Digital Native - לומד המורגל באופן טבעי לכלים דיגיטליים.
למרות התנגדותם של אנשי הדרכה רבים הרואים בטלפון גורם מפריע בתהליכי למידה, המאמר מציין שיטות למידה באמצעות הטלפון הנייד : לימוד באמצעות האזנה, לימוד באמצעים גרפיים, העברת תכנים דרך הסלולרי, אמצעי למידה מרחוק, שימוש בתוכנות כמו ווטסאפ לעריכת דיונים. חשוב לשמור על ראש פתוח ולהכיר את הטכנולוגיה ואז ניתן יהיה להשתמש בה.
השאלה הנוספת שהמאמר דן בה היא מה ניתן ללמד באמצעות הטלפון הנייד? הדוגמא הטובה ביותר וזו שאני מתחברת אליה ביותר כמורה לאנגלית היא לימוד שפה- כתיבה (באמצעות שליחת sms ) ,  קריאה ודיבור. לדוגמא קיימת חברה קנדית שפיתחה לומדת לימוד אוצר מילים באנגלית המותאמת לטלפון הסלולרי. בנוסף, טכנולוגית הGPS נמצאת כיון כבר בשימוש ומאפשרת ללומד לקבל מידע על מקום ספציפי בו הוא נמצא, ניתן לנצל את הטלפון הנייד גם לסיורים לימודיים בשטח, תוך מתן הסברים. גם מבחנים ניתן לערוך באמצעות הטלפון הנייד . לדוגמא: באמצעות שליחת שאלה ב SMS .
את כל נושאי האקטואליה ניתן ללמד בשילוב הטלפון הסלולרי. הוא יכול גם לשמש כמצלמת וידאו ב
משימות חקר הדורשות איסוף מידע ויזואלי.
המאמר מציין גם את הבעיות האתיות בשימוש בטלפונים ניידים בכיתה: החשש מקרינה, שימוש בטלפון לצרכי העתקה במבחנים או הפרעה של תלמידים וניהול שיחות בכיתה. המענה לבעיות אלה יכול להיות בניית אתיקה וקביעת נורמות לשימוש בטכנולוגיה הזו בכיתות.

בפן האישי, החשש הגדול שלי הוא מאיבוד שליטה בכיתה. השאלה הראשונה שעליי לשאול את עצמי היא עד כמה אני סומכת על התלמידים (כיתות ו') שאכן יעשו שימוש מושכל בטכנולוגיה ועוד לפני כן, עליי לערוך בדיקה מקיפה האם לכל התלמידים יש את האמצעי הטכנולוגי על מנת שנוכל לעשות בו שימוש.

יצאתי לשנת שבתון בדיוק כשבבית ספרי חולקו המחשבים הניידים ועדיין לא התנסיתי מספיק בעבודה מול תלמידים באמצעים טכנולוגיים למרות שהרביתי לעבוד בבית הספר בחדר המחשבים. אני מלמדת מקצוע שהטכנולוגיה מאפשרת להעשיר אותו בהרבה מאוד מובנים ואין לי ספק שאחזור לבית הספר עם הרבה רצון ושאיפה להשתמש באמצעים טכנולוגיים מגוונים ובהם נסיונות גם לשלב את הטלפונים הסלולריים בהדרגה.

קישור למאמר: http://www.e-learning.co.il/nl_0705_5.htm

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה