יום שישי, 19 ביולי 2013

פייסבוק והכיתה

לייק מי - הראשון שלוחץ לייק

לאחרונה שונתה ההחלטה לגבי שילוב קבוצות סגורות בפייסבוק במערכת החינוך. משרד החינוך שינה את עמדתו לגבי איסור על מורים להיות חברים של תלמידיהם בפייסבוק וכיום הוא מעודד פתיחת קבוצות משותפות למטרות לימודיות.
במאמר  בוואלה שכתבה מיכל רשף  נאמר ש:"במשרד החינוך הבינו זה מכבר כי פייסבוק משמשת סביבה מוכרת לתלמידים שבה הם מרגישים בנוח, וכי ניתן לנצל אותה למטרות לימודיות". בעידן המודרני בו שר האוצר של מדינת ישראל מנהל את מדיניותו מעל דפי הפייסבוק, נשאלת באמת השאלה האם יש מקום ללמידה דרך פייסבוק והאם קשר של קבוצות למידה מורים ותלמידים יכול להוביל לשיפור בתחום ההוראה למידה במאה ה-21.

נתחיל ונאמר שהמטרה המרכזית של פייסבוק אינה לשרת צרכי הוראה למידה אלא לצרכים חברתיים ולכן אולי כדאי לדבר יותר במושגים של למידה חברתית. דליה פניג, יו"ר המזכירות הפדגוגית מסבירה ש"ההפצה בקבוצות הופכת את הלמידה לשיתופית יותר במובן של היכולת של מורים להעלות רעיונות. אנחנו רוצים להשתמש בחכמת ההמונים, כיוון שקהילה שעובדת באופן משתף זו קהילה מועצמת."

אז למה דווקא פייסבוק? מה הערך המוסף שמביא פייסבוק להוראה?

במחקר שערכו קורץ, מישר טל ופיטרסה (2012) בחנו קבוצה של 49 סטודנטים בשאלה האם קבוצת לימוד סגורה בפייסבוק יכולה להוות תחליף לקורס המסורתי. בסקר שנערך בסיום הסמסטר נתבקשו  הסטודנטים להעריך את תרומתה של קבוצת הפייסבוק ללמידה שלהם- 75% העריכו את מידת התרומה כרבה מאוד ו-86% המליצו במידה רבה עד רבה מאוד לשלב קבוצה סגורה בפייסבוק בקורסים אחרים.(מתקוונים ללמידה: ארגז כלים דיגיטלי למורה, גילה קורץ ודוד חן).

אני מאמינה שאם כולם כבר שם, אז למה לא לנצל את הטכנולוגיה לטובת ההוראה. הלמידה השיתופית מגבירה את תחושת האינטימיות בקרב הלומדים. סביבת הפייסבוק מזמנת חיבור מסוג אחר בין מורה המקצוע לבין הלומד ותכני המקצוע. חיבור המתבצע מעבר לשעות ההוראה הפורמליות ואף מעבר לתכנית הלימודים המקובלת.
ושוב עלינו כמורים לשאול את השאלה המתבקשת: האם לשם אנו חותרים? להיות זמינים לתלמידים שלנו 24/7, היכן אנו מציבים את הגבול? על השאלות הללו אשתדל לענות בהמשך.

על פי הנחיות משרד החינוך אסור למורה להיות בקשרי "חברות" בפייסבוק עם תלמידיו, הוא יכול לפתוח קבוצה סגורה לתלמידיו, בה יוכלו לנהל דיונים בנושאים שונים, לבצע משימות ולתת משוב הדדי, להעלות תכנים אקטואליים ועוד וכל זאת בחינם. יתרונה של הקבוצה הוא ביכולת לשמור על התכנים הנכתבים בה חסויים ובהעלאת מאגר קבצים שישמש את הקבוצה. הלמידה יכולה להיות א-סינכרונית.(ללא גבול זמן או מקום)
מבחינת התלמידים היתרון הוא בכך שהם נכנסים מספר פעמים ביום לפייסבוק ובכל פעם יכולים לבדוק האם קיימים עדכונים מהמורה או מתלמידים אחרים. כ"ילידים דיגיטליים" ההתחברות שלהם גם הרבה יותר טבעית. לעומתם המורים שהינם "מהגרים דיגיטליים" בדרך כלל אינם מנוסים ברשתות החברתיות ולוותיקים מביניהם קשה להתחבר לתפיסה החדשה שמובילות הרשתות החברתיות. כמו כן הפחד מאבדן האמינות של המורים כאנשי חינוך בעיני תלמידיהם קיים גם.

אז איך עושים את זה נכון? חייבת להיות היערכות מוקדמת של המורה והתלמידים הכוללת קביעת רציונל פדגוגי ברור, הגדרת יעדים ברורים, פירוט החובות של התלמידים והמורים, מתן כללי כתיבה ומתן תמיכה והדרכה לתלמידים בתהליך הלימודי. (מתוך "מתקוונים ללמידה: ארגז כלים דיגיטלי למורה", גילה קורץ ודוד חן)
ב
רשת התיכונים "אנקורי" גיבשו נייר מדיניות שימוש ברשת החברתית בחינוך מתוך רצון להרחיב את הדיאלוג בין המורה לתלמיד מבלי לפגוע בזכויותיו של איש על מנת לייצר אדפטציות שיתאימו למאה ה-21 .

בפן האישי אני חייבת לציין שבשנה שעברה הקמתי קבוצה סגורה בפייסבוק לתלמידיי. מטרת הקבוצה לא היתה לימודית אלא חברתית, מקום בו העברתי לתלמידים הודעות, הם עדכנו על פגישות כיתתיות ועוד. אני בהחלט רואה בפייסבוק כלי שיכול לאפשר למורה להיות בקשר עם תלמידיו ולגוון את דרכי ההוראה שלו, אך אני מאמינה שכאנשי חינוך עלינו להקפיד על שמירה על פרטיותנו ועל הצבת גבולות מאוד ברורים לגבי זמני עבודה (ניתן לקבוע שעות מסויימות בהן המורה נמצא בפייסבוק בקבוצה לצרכי בדיקה, משוב והתיחסות לשאלות).

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ציינה כי "הרשתות החברתיות הן כלי בעל פוטנציאל אדיר שניתן  לעשות בו שימושים חינוכיים, פדגוגיים וחברתיים רבים תוך שמירה על הנהלים הקיימים כיום. אנו סבורים כי באמצעות רשתות אלא נוכל ליצור שיתופיות, החלפת מידע, ובניית מאגרי מידע שיעמדו לרשות צוותי החינוך וציבור התלמידים וכן יוכלו להעשיר את הלמידה ולהפוך אותה לאחרת, עדכנית וחוויתית".

לסיכום , אולי הדוגמא הטובה ביותר להתלבטויות שיש לי לגבי נושא קבוצות לימוד סגורות בפייסבוק היא הקבוצה הסגורה של חבריי לספסל הלימודים במגמה. מחד, אין ספק שהעלאת החומרים והדיון הפורה מועילים מאוד לתהליך הלמידה אבל מאידך, בעיקר לפני מבחנים , אני מוצאת את עצמי מתנתקת מהקבוצה בגלל הלחץ הרב של שאלות שעולות וגורמות לי להאמין בידיעות שלי קצת פחות. אני חושבת שקבוצות סגורות בפייסבוק מעבר לתלמידים/מורים יכולות להוות פלטפורמה מאוד מעשירה למורים עצמם והייתי שמחה לראות היום קבוצות סגורות של מורים המתמחים בתחומי הוראה שונים.

קישורים למאמרים :
1http://news.walla.co.il/?w=/90/2623861

http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=7943

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה