יום רביעי, 31 ביולי 2013

הספרים הדיגיטליים, מהפכה או שינוי קטן?




את הפוסט הזה החלטתי לכתוב לאחר שהשבוע שלחה אליי חברת ההוצאה של הספרים אותם אני מלמדת בבית הספר אנגלית את המהדורה הדיגיטלית של הספר לכיתה ו' Panorama (שם החברה ECB). לאחר כניסה לספר הדיגיטלי  והתבוננות ראשונית בתכנים, ניסיתי לחשוב על מה כל המהומה? מה כל כך שונה בגרסה הזו מהספר הרגיל? איזה יתרונות יש במהדורה הדיגיטלית לעומת הספר הרגיל? האם הוא נותן לי ולתלמידים איזה ערך מוסף שמצריך שינוי בדרכי ההוראה למידה אליהם היינו רגילים עד היום? על כל השאלות האלה האלה אנסה לענות בחלק השני של הפוסט בהתייחס לספר הספציפי הזה, אבל אתחיל בהגדרה של מהו ספר דיגיטלי ומה היתרונות שראו לנגד עיניהם אלו שתומכים בעבודה אתו.
תחילה חשוב להבין מהוא ספר דיגיטלי או בשמו הלועזי e-book. בספרם "מתקוונים ללמידה, ארגז כלים דיגיטלי למורה" מגדירים גילה קורץ ודוד חן ספר דיגיטלי כ"ספר הניתן לקריאה כקובץ ממוחשב בפורמט דוגמת doc,pdf, html וכדומה.
ו/או באמצעות קורא ספרים דיגיטלי דוגמת קינדל או עברית... ספר דיגיטלי להבדיל מספר מודפס מאפשר קריאה מסתעפת שאינה לינארית בהכרח שכן ניתן לכלול בו "מילים חמות" התורמות להעשרת חווית הקריאה ולגיוונה". כבר מציטוט זה ניתן לראות את היתרון הגדול בספר הדיגיטלי בכך שהוא מעשיר את הלמידה ומאפשר למורה ולתלמיד להרחיב את ידיעותיו בכל תחום נלמד.
יתרון נוסף בספר הדיגיטלי הוא חיסכון בעלויות, קיימת רכישה חד פעמית של מחשב נייד או אייפד ועליו ניתן לעדכן חומרי לימוד חדשים ללא צורך בעריכה וקנייה מחודשת של ספרים. ספרי הלימוד המקוונים יכולים להתעדכן במהירות על ידי מערכות ממוחשבות מתקדמות באינטרנט.(מתוך, ספרי לימוד דיגיטליים בארץ ובעולם/ עמי סלנט ודזירה פז).
ספרי הלימוד הדיגיטליים מתאפיינים בעושר אורקולי ובאינטראקטיביות המזמנים חווית קריאה רב חושית, הילד קורא, מקשיב, צופה בתמונות ובחלק גדול מהמקרים פעיל תוך כדי קריאה.
לא ניתן להתעלם גם מהנוחות לתלמיד שלא יצטרך להיסחב לבית הספר עם תיק עמוס בספרים, כבד מאוד, חלק מהספרים בלויים ומשומשים.
לעומת זאת קיימים מומחים הטוענים שהפורמט הדיגיטלי לא תורם לקריאה רציפה ונמשכת. עמי סלנט ודזירה פז נותנים כדוגמה את המדענית הבריטית לחקר המוח ד"ר סוזן גרינפלד מאוניברסיטת אוקספורד שטוענת שהסביבה הדיגיטלית משהה את הריכוז של התלמיד ומפזרת את תשומת הלב שלו . בגלל העושר  הוויזואלי (כפתורי ניווט, לינקים, פרסומות וכו') , דעת הקורא מוסחת ולעתים קרובות פוגעת בקריאה המעמיקה הנדרשת.
כמו כן אי אפשר להתעלם מהצורך באיכות תשתיות טובה על מנת שיהיה ניתן להשתמש בספרים הדיגיטליים ללא תקלות והפרעות וכן מהצורך בתכנים דיגיטליים נגישים וראויים כדי שניתן יהיה בתהליכי ההוראה למידה.
ואולי התהליך החשוב ביותר הוא תהליך ההכשרה של עובדי ההוראה. מורה חייב לדעת להשתמש בספר הדיגיטלי ולנצל את יתרונותיו לפני שהוא מתחיל לעבוד אתו. דוגמא מחיי האישיים לכך היא תלמיד שפגשתי (אני בשנת שבתון) ולשאלתי מה הם עושים בכיתה עם הספר הדיגיטלי, תשובתו הייתה: "המורה מראה את הטקסט ומקריאה ואחר כך היא מראה לנו על המסך את אוצר המילים ואנו מעתיקים למחברות".במילים אחרות, הספר הדיגיטלי החליף את הספר הרגיל אבל בעצם שום שינוי לא חל בתהליכי ההוראה, למידה בכיתה. חשוב שמורה יהיה פתוח לשינויים שהספר הדיגיטלי מזמן ויהיה מוכן להקדיש זמן כדי ללמוד את הנושא, להעמיק ולהפוך את השיעורים למשולבי טכנולוגיה.
ועכשיו נחזור לספר באנגלית שנשלח אליי השבוע. הספר מאפשר קריאה ושמיעה של הטקסטים, דבר שיכול להקל מאוד על תלמידים המתקשים בקריאה. בלימוד אוצר המילים , קיימת אפשרות למשחקים אינטראקטיביים עם הילדים (העלמת מילה, התאמה עברית לאנגלית ולהפך ועוד) . קישורים לאתרי אינטרנט שונים העוסקים בנושאים הנלמדים בספר, סרטוני וידאו עם הסברים על הנושאים הנלמדים בדקדוק ועוד. אני מודעת לעבודה הרבה המצפה לי ללמוד את כל האפשרויות הטמונות בספר הדיגיטלי ואולם כמי שמלמדת באותה דרך (ובשנים האחרונות גם באותם ספרים) אני חייבת לציין שאני מחכה לשינוי ומקווה להביא לכיתה חדשנות ועניין. המסקנה העיקרית שלי היא שהרוב טמון בסופו של דבר במורה. מורה שיתחבר לתכנים הדיגיטליים וידע לעשות בהם שימוש יעיל וחוויתי, יזכה בתלמידים קשובים, משתפי פעולה ופעילים יותר.

הסרטון שצרפתי הינו מבית מט"ח האחראית על חלק גדול מהספרים הדיגיטליים במערכת החינוך כיום (כולל הספר Panorama). הסרטון מסביר כיצד הספר הדיגיטלי מביא את העולם לכיתה ומפתח אצל התלמידים מיומנויות הדרושות להם בעתיד (יצירתיות , שיתוף, חקר ועוד),, מיומנויות המאה בה-21. על פי הסרטון מורים שעובדים עם הספרים הדיגיטליים טוענים שצורת ההוראה מעצימה וממנפת את יכולת ההוראה והיא מרתקת הן למורה והן לתלמידים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה