יום שבת, 10 באוגוסט 2013

הגיגים לגבי שימוש בבלוג בכיתה




אני יושבת בחדר העבודה שלי, שבת בבוקר, מנסה לחשוב על מה אני הכי רוצה לכתוב כרגע...ואז עולה בי המחשבה, השבתון מסתיים וחוזרים לעבודה. כשאני חושבת על כל הנושאים השונים שלמדתי בשנה האחרונה ומה מתוכם אוכל ליישם בכיתות שאלמד בשנה הבאה, באופן די מפתיע הדבר הראשון שעולה הוא הבלוג. אם מישהו היה אומר לי בתחילת התהליך שזה הדבר הראשון שעליו אחשוב הייתי מגחכת, כי הרי כל כך חששתי מכתיבה בבלוג, כל שבוע? אני לא מתחברת, אין לי כל כך הרבה על מה לכתוב. אז זהו שכנראה שיש לי. אני לרגע לא אומרת שהכתיבה קלה לי, לוקח לי המון זמן לחשוב על מה לכתוב, לחפש חומרי עזר באינטרנט ולהחליט שזהו, אני מרוצה מהפוסט ואפשר לפרסם אותו, אבל התהליך מעניין וכשאני חושבת על התלמידים שלי בכיתה ו' בשיעורי אנגלית, אני בהחלט יכולה לראות אותם מתחברים לכתיבה בבלוג כיתתי משותף,אבל לזה נגיע בהמשך.
אז מה זה בכלל בלוג?  בספרם "מתקוונים ללמידה: ארגז כלים דיגיטלי למורה" מגדירים גילה קורץ ודוד חן בלוג כ: "יומן רשת- אתר אינטרנט הכולל מגוון של תכנים וקישורים...בלוג יכול להוות אתר אישי או אתר קבוצתי סביב עניין לימודי משותף...הפשטות הטכנולוגית של יצירת בלוג ותחזוקתו תורמים לאטרקטיביות של שילובו בתהליך החינוכי, שכן לא נדרש ידע מוקדם בתכנות או בבניית אתרי אינטרנט לצורך כתיבה בבלוג"
עמי סלנט מוסיף ש"בלוג הוא קיצור באנגלית של web-blog יומן מקוון שבו יוצרו/מחברו מפרסם רשימות קצרות שמתעדכנות תדיר". במאמרו "בלוגים חינוכיים כסביבה מתוקשבת בבתי ספר" מציין סלנט ששילוב הבלוגים הלימודיים כאמצעי טיפוח כתיבה עדיין אינו נפוץ במערכת החינוך בארץ,  אך משנה לשנה עולה מספר היוזמות של מורים המשלבים בלוגים כאמצעי להקניית מיומנויות כתיבה.
הבלוג הוא כלי טוב לטיפוח יצריתיות של תלמידים, אשר גם מביעים עצמם וגם מגיבים ונותנים משובים לחבריהם לכיתה. הוא מאפשר לתלמידים להתבטא בצורה גמישה ויצירתית.
ויגוצקי (1978) טען שהתפתחותו של התלמיד מותנה בהתנסות ואינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו. השיתוף בבלוג והאינטראקציה הבינאישית תעזור לפיתוח הדימוי העצמי של התלמידים.
בן קורן, מאמן בתחום החינוך, כתב מאמר המתאר את היכולת של כתיבה בבלוג לשפר את הכתיבה של התלמיד. במאמרו הוא מציין שהבלוג נותן לתלמידים הזדמנויות לפתח את כישורי התקשורת שלהם דרך חוויות כתיבה משמעותיות. הוא מציין מספר צעדים שעלינו כמורים לעשות לפני תחילת תהליך הכתיבה:

  • בחירת מטרה. עלינו לבחור נושא שעליו נרצה שהתלמידים יכתבו. חשוב למקד את התלמידים במיוחד בכיתות הנמוכות יותר.
  • החלטה על הפורמט ופלטפורמת הכתיבה. האם בלוג כיתתי משותף לכולם? האם המורה בודק את העבודות לפני פרסומן או מאפשר לתלמידים לפרסם את עבודותיהם ללא בדיקה מקדימה? האם בלוגים אישיים? ההחלטה צריכה להיות תלוית גיל בראש וראשונה. לא נראה לי נכון לתת לתלמידים צעירים שזו הפעם הראשונה שהם כותבים בלוג להתחיל ישר מבלוגים אישיים. חשוב בעיניי שלמורה יהיה מעכב מתמיד על תוצרי הכתיבה.
  • הכנה ואימון, חשוב להכין את התלמידים לקראת עבודה בבלוג, להסביר להם את נושא המשוב ותגובות החברים. קורן מציין שהוא בכיתתו , לפני התהליך אימן את התלמידים באמצעות כתיבה על בריסטולים וכתיבת תגובות על הבריסטול של החברים לכיתה. חשוב שהתלמידים יבינו שהכתיבה צריכה להיות ביקורתית אך לא מעליבה.
  • פרסום, ברגע שהתהליך מתחיל חשוב שהמורה יעודד את התלמידים להגיב  האחד לשני. 
לבלוג יש ללא ספק תרומה להוראה: הוא מגביר את המוטיבציה של התלמיד לכתוב , מזמן אינטראקציה חדשנית להשתתפות בתהליך הלימודי, מסייע לתלמיד להיות מומחה בעולם התוכן הרלוונטי ומספק במה למגוון דעות ועמדות בתוך כיתת הלימוד ומחוצה לה (מתקוונים ללמידה: ארגז כלים דיגיטלי למורה, גילה קורץ ודוד חן)

אני מניחה שבשלב זה יהיו מורים שישאלו את עצמם בשביל מה אני צריך את כאב הראש הזה? בנוסף לעבודה הקשה שלי, אני צריך גם לעקוב באופן קבוע אחרי הפרסומים, לוודא שילדים לא מעליבים אחד את השני? לתקן שגיאות ועוד...קורן מציין במאמרו שחשוב שעוד אנשים יקראו את התוצרים של התלמידים חוץ ממוריהם. כשהם יודעים שהמשפחות שלהם, חבריהם לכיתה ואנשים נוספים יכולים לקרוא את מה שהם כותבים, ההשפעה על הכתיבה גדולה. הם ישימו לב יותר לסגנון הכתיבה ולבחירת המילים. הוא מציין שצפה בתלמידיו מנהלים שיחה משמעותית בנושא הכתיבה, שואלים שאלות מורכבות והופכים לנגד עיניו לכותבים- שאיפתו של כל מורה.

הנושא של למידה בסביבת בלוגים התפתח במיוחד בקרב מורים לאנגלית שדיווחו כי הכתיבה בבלוג הביאה לשיפור ניכר ביכולת הלשונית של התלמידים וכן אפשרה יצירת שיתופי פעולה בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם. פרופסור תום וויטבי, פרופסור לחינוך שהיה מורה לאנגלית במשך 34 שנים, מציין את תפקידו של המורה בתהליך כמי שיוכל לתקן את השגיאות ולמקד את הכתיבה מחד ולהדריך את התלמידים בכיתה כיצד לקרוא את הבלוגים של עמיתיהם בצורה אחראית וכיצד להגיב בבלוגים.
ברמה האישית, כדי שפרויקט כזה יצליח בכיתה, אני חושבת שחשוב שהמורה עצמו יתנסה קודם בכתיבת בלוג אישי וייחשף לבלוגים אחרים ברשת .

אז זהו... אני החלטתי... אני פותחת בתחילת שנת הלימודים הבאה עם שתי כיתות ו' אותן אלמד בלוגים כיתתיים באנגלית. בשלב הראשון בכוונתי לפתוח בלוג משותף לכל הכיתה ולבקש מכל תלמיד לכתוב פוסט אחת לחודש. הפוסטים יוכלו להיות קשורים לנושאים שנלמדים בשיעור (תינתן לתלמידים האפשרות לפרסם בבלוג עבודה במקום להגישה בכתב למורה בלבד). לדוגמא: אחד הנושאים הנלמדים בספר הלימוד הוא לונדון ובמסגרת השיעורים התלמידים יתבקשו לכתוב תעודת זהות על אתר בלונדון שהיו רוצים לבקר בו. היכולת להשתמש בבלוג, להוסיף קישור לאתר ותמונות נראית לי נפלאה. בנוסף החברים לכיתה יוכלו להגיב ולכתוב את התרשמותם לאחר קריאת הפוסט.
בנוסף, תלמידים עם יכולות כתיבה גבוהות יוכלו לכתוב חוויות, המלצות, סיפורים וכל דבר שמעניין אותם בשפה האנגלית ולחשוף את יכולותיהם בפני הכיתה. 
אני רואה חשיבות רבה גם בחשיפה של הבלוג בקרב ההורים בכיתות ,שזו אולי תהיה עבורם הזדמנות להיות שותפים בתהליך חינוכי שונה, מתקדם ומאפיין את טכנולוגית המאה ה-21 של ילדיהם.
מבטיחה לכתוב בהמשך תובנות ומסקנות לאחר פתיחת הבלוג הכיתתי.


קישורים למאמרים :



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה